Online bestedingen van Nederlandse consumenten blijven groeien
De online bestedingen van Nederlandse consumenten komen in Q1 2022 uit op € 8,2 miljard, een stijging van 7% ten opzichte van lockdown-kwartaal Q1 2021. De groei wordt aangejaagd door de sterke groei van diensten (+125%). Voor producten is er dit kwartaal geen groei, maar een krimp van 18%. Tegelijkertijd liggen de online bestedingen van producten nog altijd op een hoger niveau dan Q1 2020 en Q1 2019 (pre-corona).
Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
Marlene ten Ham, algemeen directeur Thuiswinkel.org: “Vanaf 10 januari ging Nederland stap voor stap open. De enorme coronapieken in het online bestellen zijn hierdoor voorbij. Toch gaan we niet helemaal terug naar de groeicurve waar we op zaten. Waar pre-corona de groei in online bestedingen in Q1 leek af te vlakken, zitten we nu weer op een groei van 7%. En wanneer we Q1 2019 als basiskwartaal nemen, zien we dat online bestedingen in Q1 2022 30% hoger liggen.”