Website en webshop voor Uitgeverij De Kring

Uitgeverij De Kring

Uitgeverij De Kring kon bij de lancering dit najaar uitpakken met auteurs als Mart Smeets, Ruud de Wild en Frank van Kolfschooten. Ediax bouwde voor de uitgeverij een website in Drupal 7 en heeft die voorzien van een webshop die helemaal is ingericht op de verkoop van boeken, ebooks en luisterboeken. Hiervoor heeft de webshop een bi-directionele koppeling met het CB (voorheen Centraal Boekhuis) en eBoekhuis. Ook voorziet de website in directe koppelingen naar diensten als ISSUU voor bladervoorbeelden en MailChimp voor e-mail nieuwsbrieven.

 

Optimale integratie webshop en content

Websites van uitgevers bevatten een hoop informatie. De meeste software voor e-commerce webshops zoals osCommerce of Magento zijn uitermate goed ingericht op de verkoop van fysieke producten, maar minder goed op het leveren van bijvoorbeeld een via een SOAP-protocol aangevraagde link naar eBoekhuis. Daarnaast zijn ze minder geschikt voor een vergaande integratie van content en producten. De Xedcom-oplossing van Ediax integreert content optimaal met een webshop.

 

Specifieke eisen boekenvak

De webshop is helemaal ingericht op de specfieke eisen van het boekenvak. Zo kan de webshop overweg met twee btw-tarieven, rekent het met consumentenprijzen inclusief btw, vraagt het niet om een adres, postcode en woonplaats bij de aanschaf van een ebook, toont het de verschillende productuitvoeringen van een titel (gebonden, paperback, ebook, luisterboek) geclusterd zodat de consument de keuze heeft en kan een link naar een ebook meteen getoond én gemaild aan de consument.

 

Tweeweg koppeling CB, eBoekhuis en Luisterhuis

De webshop heeft ook een bi-directionele koppeling met CB, eBoekhuis en Luisterhuis. Hierdoor is 'aan de achterkant' altijd voor de uitgever zichtbaar wat de status is van een order én van een orderregel. Is het (e)book geleverd, gereserveerd ('in nota genomen door het CB') of treedt er een vertraging op. Een eventuele 3S-code van het CB om het boekenpakket te tracken en tracen wordt ook bij de order opgeslagen. Omdat in één bestelling zowel een direct leverbaar ebook, een volgende dag leverbaar boek en een te reserveren boek kan worden gekocht, is ook de status van de afzonderlijke orderregels vanzelfsprekend ook zichtbaar.

 

PDF-Factuur per mail

Een consument krijgt per e-mail een bevestiging van de bestelling. Hierbij is een afdrukbare pdf-factuur meteen bijgevoegd (inclusief de vereiste btw-laag en -hoog vermeldingen). Eventuele gekochte ebooks zijn voor de consument direct na de aankoop beschikbaar als link op de website en worden ook nog eens in de e-mail opgenomen. Voor support-doeleinden zijn de links naar e-books ook beschikbaar in het administratieve gedeelte voor de uitgever.

 

Productgegevens zoals prijs, publicatiestatus en leverbaarheid worden dagelijks automatisch bijgewerkt via de mutatiebestanden van de distributeurs.